Flere SMV’er skal eksportere til udlandet

Evnen til at sælge produkter og løsninger til verden er ikke alene vigtig for den enkelte virksomheds succes – men også for arbejdspladser, vækst og velstand i Danmark. Og potentialet er lige så stort som efterspørgslen på bæredygtige og højteknologiske løsninger, som Danmark kan levere.

Men vi skal blive bedre til at sparke nye døre ind og vise verden, hvad vi kan. Derfor har Industriens Fond fokus på at styrke dansk eksport.

Dansk eksport er fordoblet over en 20-årig periode. Men dykker man ned i tallene, står det også klart, at det især er de store koncerner, der eksporterer til udlandet, mens SMV’erne står for ca. 28 pct. af den samlede vareeksport – og udviklingen er stagneret siden 2018. Samtidig er det værd at bemærke, at Danmarks markedsandele generelt er faldende i en periode, hvor nye, buldrende vækstøkonomier vinder terræn i kampen om markedsandele.

Den udvikling skal vi vende, for afsætningsmulighederne er der, og udviklingspotentialet er stort. Især kan danske højteknologiske og bæredygtige løsninger blive en katalysator for et globalt væksteventyr, som Industriens Fond vil hjælpe danske virksomheder med at forfølge.

Danske løsninger på verdenskortet

De største udfordringer, vi står over for i dag, er globale. Klima- miljø- og sundhedskriser kalder på globale løsninger – og her skal danske virksomheder frem på den internationale scene. For vi er kendt for ansvarlighed, vi har bevist, at man kan skabe forretning med bæredygtighed, og vi er et af de mest digitaliserede lande i verden. Danske virksomheder har en markant styrkeposition, der matcher FN’s verdensmål. For at indfri det store dansk eksportpotentiale har Industriens Fond og Udenrigsministeriet lanceret SDG Landing Pad, der med afsæt i verdensmåls-udfordringer styrker danske erhvervsfremmeaktører i at samarbejde om at bringe danske produkter og services i spil på markeder, hvor myndigheder og erhvervsliv bruger verdensmålene som et kompas for investeringer.

Styrkede eksportkompetencer

At bevæge sig fra Danmark til udlandet kræver viden og indsigt. Både i kulturelle muligheder og faldgruber men også en forståelse for markedskræfter og efterspørgsel i andre lande. For at styrke SMV’ernes eksportkompetencer har Industriens Fond og Eksportforeningen bl.a. etableret Eksportens Kompetencecenter, der skal bistå virksomheder med at professionalisere, digitalisere og træde græsset ned for nye veje ind på nye markeder. Kompetencecentret skal være en videnbank om eksport og en facilitator for professionalisering af danske eksportører, så vi styrker arbejdet med eksportstrategi på alle niveauer i virksomheden.

Det skal accelerere eksporten og styrke dansk konkurrenceevne.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret om seneste nyt fra Industriens Fond.