Åbning af House of Green

05.09.2013

Nyt besøgs- og udstillingscenter skal vise danske løsninger inden for energi, klima, miljø og vand frem til udenlandske beslutningstagere.

Danmarks første interaktive besøgs- og udstillingscenter for grønne løsninger åbner torsdag, når HKH Kronprins Frederik indvier House of Green i hjertet af København. Industriens Fond har skudt godt 15 millioner kroner i projektet.

Danske grønne teknologier er på en lang række områder blandt verdens førende, og nu får de danske løsninger inden for energi, klima, miljø og vand et fælles besøgs- og udstillingscenter, hvor de mange styrkeområder kan fremvises samlet for udenlandske beslutningstagere.

House of Green bliver åbnet torsdag den 5. september kl. 15 af HKH Kronprins Frederik i overværelse af blandt andre klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard og miljøminister Ida Auken, og med åbningen bliver et mangeårigt ønske om en fælles udstillingplatform for de danske teknologier opfyldt.

Det er Industriens Fond, der med en bevilling på 15 millioner kroner har muliggjort skabelsen af besøgs- og udstillingscentret, som skal bidrage til at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

Alene eksporten af grønne energiteknologier var i 2012 på 32,5 milliarder kroner. Hertil kommer den danske eksport af vandløsninger på 15 mia. kr, og det er både regeringens og erhvervslivets forventninger, at eksporten inden for disse områder vil kunne øges i de kommende år.

State of Green bliver i det daglige ansvarlig for House of Green. State of Green er et offentligt-privat samarbejde, hvor DI, Landbrug & Fødevarer, Dansk Energi og Vindmølleindustrien udgør den private del af ejerkredsen. Konsortiet har siden 2008 arbejdet med den internationale synliggørelse af grønne danske løsninger, og med det nye showroom får man en slagkraftig platform til dette arbejde.

Hvert år modtager State of Green op mod 1.500 udenlandske kommercielle og politiske beslutningstagere, der besøger Danmark for at blive inspireret af grønne danske løsninger og besøge danske virksomheder – og dermed bane vejen for nye kommercielle aftaler og samarbejder.

Besøgscentrets primære funktion bliver at være første stop for udenlandske delegationer, der besøger Danmark. Her får de besøgende en første indføring i de danske kompetencer og løsninger, og efter besøget i det virtuelle showroom fortsætter de ud i landet for at se løsningerne i real life.

Centret er på 400 kvadratmeter og er opdelt i tre hovedområder: Et interaktivt showroom og besøgscenter, et virtuelt univers med film, touchskærme og et interaktivt landskab, samt et lounge- og mødeområde, som til sammen giver de et enestående indblik i de politiske rammebetingelser, forretningsperspektiverne og de tekniske løsninger med særligt fokus på den danske systemintegration.

Administrerende direktør Mads Lebech, Industriens Fond, siger:

’Industriens Fond synes, at ideen om en samlet fysisk og virtuel ramme om den grønne danske fortælling er vedkommende og relevant i relation til styrkelse af dansk konkurrencekraft. Vi er meget glade for, at dette nu realiseres, og at resultatet er blevet så flot. Dermed kan der skabes en unik international synlighed, der kan bidrage til at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Med projektet skaber vi opmærksomhed om Danmarks satsning på grønne teknologier og en merværdi for dansk erhvervsliv, når der kan fremvises bæredygtige løsninger, der er baseret på helhedstænkning.’

Direktør Finn Mortensen, State of Green, er meget glad for bevillingen fra Industriens Fond:

’I flere år har der været tanker om at lave en samlet ramme om den nationale fortælling. Nu lykkes det endelig, og det er en naturlig forlængelse af State of Greens formål - at sikre de mange danske teknologier opmærksomhed globalt – at der også kommer en mulighed for at synliggøre dem på en fysisk platform. Vi er meget taknemmelige over, at Industriens Fond med bevillingen skaber fundamentet for at vise, hvad små og store virksomheder i Danmark kan præstere. Vi håber, at mange aktører vil gøre brug af de nye muligheder, som platformen giver.’

 

 

 

 

kontakt

Thomas Hofman- Bang, administrerende direktør, Industriens Fond
M: +45 40 388 202
Website: www.industriensfond.dk

Finn Mortensen, direktør, State of Green
M: +45 2249 6512
Website: www.stateofgreen.com

Yderligere information

State of Green er Danmarks officielle grønne brand og markedsfører Danmark og danske løsninger inden for energi, klima og miljø. Konsortiet bag State of Green har netop fået bevilget midler til arbejdet i yderligere tre år, i 2013, 2014 og 2015. Bag State of Green står staten, DI, Landbrug & Fødevarer, Dansk Energi og Vindmølleindustrien. Kronprins Frederik er protektor for State of Green.