Growth Opportunities of Danish SMEs & New Ventures in Emerging Markets

Hjemmemarkedet er ofte for begrænset til at kunne fastholde en konkurrencedygtig forretning og dermed vækst. Projektet skal hjælpe virksomheder med tidligt at kigge mod de ’nye’ markeder.

Projektet Growth Opportunities of Danish SMVs in the Chinese Market (GODSEM-projektet) har særlig fokus på at skabe vigtig viden, der kan støtte nystartede virksomheder med at ekspandere til nye markeder, herunder sikre, at virksomhederne allerede fra starten af tænker globalt.

Forventningen er, at projektet kan medvirke til at støtte væksten og den globale ekspansion af danske nystartede eller mellemstore virksomheder. Erfaringer viser, at væksten på nye markeder starter hjemme i Danmark, men erfaringerne viser også, at hvis virksomheder ønsker at ekspandere, så stiller det helt andre krav til produkter, processer og virksomhedens vækststrategi end de krav som stilles hjemme i Danmark.
 

Metode

GODSEM-projektet fokuserer blandt andet på at etablere nye vækststrategier og metoder til at støtte produktkrav, produktudviklingsprocesser og ressourcenetværk. Desuden skal viden fra projektet overføres til fremtidige opstartsvirksomheder og øvrige virksomheder i SMV-segmentet, der ønsker at drive forretning på Emerging Markets.

Bag projektet står Danmarks Tekniske Universitet og projektet har formuleret en række konkrete udfordringer, herunder spørgsmålet om, hvordan vækststrategier opbygges til brug på nye markeder, og hvordan tilpasses/lokaliseres produktudviklingsprocessen for nye markeder med begrænsede omkostningsfordele.
 

Målsætning

Målet er, at der i forhold til hver udfordring kommer en løsning i form af en konkret leverance, blandt andet konkrete retningslinjer for, hvordan virksomheder nemmere etablerer og forfiner deres vækststrategier på et specifikt nyt marked. For at sikre projektet en solid forankring, indgår det i et netværk med blandt andet 80 små- og mellemstore virksomheder, som vil indgå i projektet som case-virksomheder. Herunder er listet de udfordringer, som projektet forventes at finde konkrete leverancer på.

Udfordring

Leverance

#1: Opbygning af vækststrategier til brug på nye markeder

#1: Retningslinjer for hvordan virksomheder lettere etablerer og forfiner deres vækststrategier på et specifikt nyt marked.

#2: Forståelse af produktkrav i forhold til nye markeder

#2: Udvikle og forfine metoder til at identificere produktkrav på nye markeder.

#3: Design relateret: Tilpasning/lokalisering af produktudviklingsprocessen for nye markeder med begrænsede omkostningsfordele.

#3: Udvikle og forfine metoder til at tilpasse produkter til markeder under udvikling. Disse metoder skal sikre, at de identificerede produktkrav, vil blive opfyldt gennem tilpassede procedurer og fleksibelt design.

#4: Business relateret: Adgang til og oprettelse af lokale netværk, herunder private og statslige partnere.

#4: Udvikle en metode til at etablere partnerskaber i relevante industrisektorer og en række kommuner i Kina.

#5: Business & Design relateret: Effektiv læring fra de nye markeder og anvendelse af denne viden på markederne i udviklingslande (reverse innovation).

#5: Udvikle og forfine metoder til at redesigne produkter, der er inspireret og udviklet på det kinesiske marked og anvendt på det danske, europæiske eller det amerikanske marked.

 

Resultater

Projektet har i forbindelse med dets afslutning udgivet en booklet "Effective product requirement identification and business model developement for emerging markets", der opsamler resultaterne fra projektets forløb. Hensigten er, at den skal fungere som guidebog for danske små- og mellemstore virksomheder.

GODSEM Projekt Industriens Fond DTU

Om projektet

Projektnavn:
Growth Opportunities of Danish Small and Medium-sized Enterprises and New Ventures in Emerging Markets (GODSEM-projektet)

Projektejer:
DTU Managemet

Tid:
2013 - 2017

Støttet med: 
4,0 mio. kroner

Hjemmeside:
www.GODSEM.dk

Temaindkaldelse

GODSEM-projektet udspringer af Industriens Fonds temaindkaldelse om Flere Vækstiværksættere. Temaet drejede sig om at gøre danske iværksættere til gode vækstvirksomheder. Læs mere om temaindkaldelsen og øvrige af fondens temaindkaldelser her.

guide

I forbindelse med projektets afslutning er resultater og erfaringer fra projektet blevet sammenfattet og udgivet i en booklet, der fungerer som en guidebog for danske SMV'er. Læs den ved at besøge linket nedenfor.

Kontakt

Projektansvarlig:
Saaema Ahmed-Kristensen
Professor
Telefon: 45 25 55 63
Mail: sakr@dtu.dk

Projektansvarlig Industriens Fond:
Karen Agnethe Harild
Projektchef
Telefon: 33 37 62 09
Mail: kah@industriensfond.dk