Danmark på Verdensscenen

Dansk handelsfremstød i nyskabende pavillon på Ipanema-stranden skal stå til rådighed for dansk erhvervsliv under OL i Rio de Janeiro.

De Olympiske Lege har hele verdens opmærksomhed og skaber derfor en unik mulighed for at sætte dagsordenen og fange den globale opmærksomhed. Det forventes, at OL i 2016 danner rammerne for millioner af besøgende, herunder et stort antal repræsentanter fra internationale virksomheder, organisationer og myndigheder.

Danmark fik som det eneste land lov til at anvende den kendte Ipanema-strand i Rio de Janeiro, som brohoved for et dansk eksportfremstød under OL i 2016. 

Hjørnestenen i projektet var opstillingen af en dansk pavillon, der kunne tjene som udstillingsvindue for danske virksomheders produkter og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger som dansk erhvervsliv er eksponent for. Konkret fik danske virksomheder i alle størrelser mulighed for at udnytte pavillonen i afsætningsøjemed.
 

METODE

Projektet opførte i samarbejde med Henning Larsen Architects en pavillon på 300 kvadratmeter på Ipanema-stranden i den sydlige del af Rio de Janeiro. I perioden fra den 4. august til den 21. august 2016 blev pavillonen anvendt, som et globalt udstillingsvindue for danske styrker og kompetencer indenfor blandt andet det grønne erhvervsområde. Netop på det felt har Danmark stor erfaring med at udvikle innovative produkter, løsninger og viden, der adresserer problemstillinger, som er relevante på verdensdagsordenen.

Pavillonen var ligeledes omdrejningspunktet for danske virksomheder. De præsenterede deres egne løsninger og benyttede pavillonens faciliteter, når der skulle afholdes møder med nye eller eksisterende internationale kontakter. Desuden var pavillonen også være til rådighed for danske atleter, officielle danske repræsentanter og andre danskere på OL-besøg.
 

EFFEKT

I alt benyttede 39 danske virksomheder den danske pavillon som platform for branding og net-working. Dertil bidrog 79 danske virksomheder til udstillingen og/eller med produkter til fremstødet. Der deltog ca. 250 gæster i de forskellige business events, der blev afviklet i pavillonen. 
 
Pavillonen havde i alt 190.000 besøgende i løbet af de 19 eventdage. De besøgende brugte i gennemsnit 30 minutter på pavillonen. 
 
Projektet har været med til at skabe international opmærksomhed om Danmark, danske værdier og de formidlede styrkepositioner, hvilket på sigt kan bidrage til at øge den danske konkurrenceevne.
 

Projektledelsen bestod af VisitDenmark, og pavillonen blev opført i samarbejde med den Olympiske Attaché i Brasilien. Erhvervs- og Vækstministeriet, Realdania, Nordea-fonden og Grundfos.

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Danmark på Verdensscenen

Projektejer: 
VisitDenmark

Tid:
2016

Støttet med: 
4,0 mio. kroner

AFSLUTTENDE RAPPORT

Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.
 
Danmark på Verdensscenen Projekt Industriens Fond
 

KONTAKT

Projektansvarlig:
Lars Schaldemose
Projektleder
Telefon: 32 88 99 00
Mail: lcs@visitdenmark.com 

Projektansvarlig Industriens Fond:
Kira Weis Klinke
Projektkoordinator
Telefon: 33 37 62 07
Mail: kwk@industriensfond.dk